Kost,  Reflektion

Ät för framtiden!

Jag har många tankar kring kosten och klassas nog som extrem när det kommer till vad jag väljer att äta och hur jag gör mina val kring kost. Den som vill får gärna inspireras av mina mattankar. Jag hoppas att jag kan inspirera med mina tankar kring hur jag väljer att ta hand om min kropp genom kosten. Jag kommer inom kort dela med mig av receptet på energi-/fiberkakorna som jag nämner i texten nedan.

, Ät för framtiden!Kosttankar

Alla celler i min kropp byggs av de byggstenar jag väljer. Jag äter för imorgon, för nästa vecka, för om ett år. Jag äter för framtiden. Jag vill vara frisk och äter det jag tror på för att få vara det. Jag äter mat som jag kan se hur den såg ut när den växte eller levde och låter den vara ”levande” och hel så nära tallriken som möjligt. Till exempel skär jag upp maten precis inann jag ska äta den även på jobbet. Jag äter alla färger! Helst grönt. Undivker processade och raffinerade livsmedel. konserveringsmedel, brukar jag inte vara sugen på. Inte heller känner jag ett sug efter emulgeringsmedel, färgämnen eller förtjockningsmedel därför undviker helst det. Bekämpningsmedel vill jag inte heller få i mig, därför väjer jag ekologiska råvaror och produkter.

, Ät för framtiden!Kost & Prestation

Vad jag äter är viktigt för att jag ska må bra och kunna prestera som jag vill inom fridykningen och all annan tid. Hur måltiderna inför träning och tävling timeas in är minst lika viktig för prestationen som innehållet i kosten samma dag. När jag inför varje träningspass skapar bästa förutsättningarna för prestationen så lönar det sig. Jag vet vilken nivå jag ligger på, jag är stabil och kan vara lugn och säker i mina dyk och presterar som jag vill och bättre. Inget lämnas åt slumpen. Det kan bara finnas bra dagar, det finns inga dåliga dagar… Dåliga dagar är bara dåliga ursäkter. Att skapa de bästa förutsättningarna är viktigt för den fysiska prestationen och även mentalt där och då och även efteråt, för framtiden.

, Ät för framtiden!En fridykardag

Jag vill äta mat som gör min kropp lugn. Jag äter helst inte något inom fyra timmar innan fridykningspasset och undviker kaffe samma eftermiddag. Hur kan då en dag se ut för mig kostmässigt när jag ska träna fridykning?

En enkel frukost

Grötblandning med olika frön, nötter och gojibär + kaffe med havremjölk

Lunchen som gör mig lugn

Ruccolablad, avocado, zucchini, dresssing (tahini, citron), nötter och frön

Mellanmålet med mycket energi i liten förpackning

Egengjord energi/fiberkaka och nötter/frön

Kvällsmaten med återhämtning

Kyckling, grönkål, jordnötssmör

  • , Ät för framtiden!
Mer!

Snart kommer jag göra fler inlägg kopplade till kosten, jag ger tips på sallader, fiberkakor, smothies och delar med mig mer av mitt tänk. Mat ska vara enkelt och det är det! …om men inte hittar på en massa konstigheter med den.

 

Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

Nicole Edensbo, 2018-08-27
Göteborg, Sverige

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *