• Mindset,  Reflektion

    Det ska inte krävas en smäll

    Den sista tiden har inneburit ett schema som har varit mer eller mindre fullt. Jag har lagt många timmar på träningen utöver den tid jag lägger jobbet. Jag älskar det jag gör!
    Med träning och jobb på den nivå jag lägger det på finns det inte så mycket tid kvar till allt annat. “Allt annat” kan vara vad som helst. Det vardagliga. Tid för reflektion. Tid för relationer. Tid för att laga en god middag, sitta ner och äta den tillsammans med någon. Tid för att bara vara och känna.

    Någon som inte var med i leken uppmanade att ta det lite lugnt men hos barnet fanns inte en tanke att avsluta leken eller lugna ner sig.

    En reflektion

    Jag satt vid frukostbordet med min familj. Det var människor i alla åldrar. Några barn hade ätit färdigt och började leka. Ett barn rörde sig på golvet i en lek, krypandes under bord och stolar. Springandes och hoppandes på golvet. Helt och hållet inne i leken. Här och nu. Det verkade inte inte finnas något annat än leken i barnets tankar. Skrattande kröp barnet runt på golvet, jagat, på lek, av ett annat barn. Någon som inte var med i leken uppmanade att ta det lite lugnt men hos barnet fanns inte en tanke att avsluta leken eller lugna ner sig. Det var så roligt! Jag vet inte om barnet ens uppfattade orden.
    Barnet var så inne i leken att den fysiska rörelsefriheten i rummet inte hann tas in. Barnet hann, i sin lek, inte sondera rummet. Var är bordskanten? Var ligger mattan? Var finns tröskeln? …och var sticker det ut hyllplan? Så uppslukad av leken ser barnet inte hyllplanet som sticker ut precis i nivå med huvudet. Mitt i barnskrattet kom det en smäll och leken tog ett abrubt slut. Det blev tyst ett litet tag.

    Lyft blicken

     Det ska inte krävas en smäll. Med den reflektionen vill jag säga att det är viktigt att vara här och nu samtidigt påminna om att det är minst lika viktigt att lyfta blicken. Sondera rummet.
    Ta dig tid att lyssna på de runt omkring dig. Ta dig tid att reflektera över vad de har att säga. De ser saker från en annat perspektiv än du. De kanske ser precis vad du går igenom. Kanske har de själva varit där. Lyssna och tänk.

    Tid för dig själv

    Ge dig själv utrymme för reflektion idag. Ta dig tid. Sätt dig ner. Hur mår du? Hur känns kroppen? Hur känns sinnet? Andas.
    Släpp prestationen.
    Vilket rum rör du dig i? Hur ser det ut? Vad ser du inte?
    Fråga någon. Ta dig tid att lyssna på svaret.
    Försvara dig inte. Förstå svaret.
    Bearbeta svaret. Kämpa inte emot.
    Acceptera.
    Lyssna.

    Ta dig tid att lyssna på de runt omkring dig. Ta dig tid att reflektera över vad de har att säga. De ser saker från en annat perspektiv än du.

     

    Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

    Nicole Edensbo, 2018-11-03
    Göteborg, Sverige

     

  • Fridykningen,  Reflektion

    Ge varje sekund en ny chans

    Med rätt förutsättningar är det lättare att ta sig lite längre. Men vad är rätt förutsättningar? Det är viktigt att se de förutsättningar man har och använda dem på rätt sätt. Att välja att se det man har och inte det man inte har kan vara en konst.

    Förutsättningar

    Jag har insett att jag har tur som är en del av fridykarklubben Juniordykarna i Göteborg. Det finns möjlighet till poolträning flera dagar i veckan och då både i 25-metersbassänger, 50-metersbassänger och varmare bassänger som är perfekta när det står DNF-, DYN- respektive STA-träning på schemat. Sedan har jag även turen att bo fem minuters promenad från Valhalla som har alla tre typer av bassänger. Bästa förutsättningarna för att kunna träna fridykning. Ett tillägg är att det inte är en slump att jag bor där jag gör. Jag hade ett starkt önskemål om att bo nära simhallen och så blev det. Det är inte alla som har möjligheterna att göra ett sånt val men det hade jag. Jag har skapat förutsättningar för att skapa möjligheter. Jag har haft möjliget att skapa förutsättningar. Många av möjligheterna har jag hittat i oväntade situationer.
    Jag har valt att se vad jag har och inte det jag inte har.

    Tänk nytt!

    Det är inte alla som har det naturligt. Att vid tillfällen då man normalt hade upplevt situationen som negativ istället vända på den och se möjligheterna. Jag tror att det finns mycket i våra liv som vi sätter en negativ stämpel på utan att ens veta varför. Man måste tänka nytt. I varje situation tänka nytt och inte bara gå på autopilot. Varför lägga energi på något negativt? Detta blev en spännande diskussion hemma senast i helgen då det konstaterades att det regnade. Sekunden efter att det konstaterats att det regnade lades det till en värdering i det hela. “-Det var ju trist…”.

    Se möjligheterna!

    …då tänker jag. Vaddå? “trist”. Vad är det egentligen som är tråkigt med att det regnar? Påverkar det oss när vi sitter med tak över huvudet i en lägenhet? Nej, det gör det inte. Vi är inte tvugna att gå ut i regnet. Ändå väljer man att konstatera och värdera…”trist”…fast det egentligen inte påverkar en ett dugg. Man väljer att värdera och se en begränsning fast det inte är en begränsning. Det är bara någons autopilottanke.
    Diskussionen blev ett faktum. “-Men om jag ska gå utanför dörren då?” “-Ja, vad är det egentligen som är jobbigt med det? …och du ska ju inte göra det nu på sekunden.” I min värld är det onödigt att lägga en värdering i det som skapar en negativ känsla. Men om det nu ändå är så att det var planerat att gå ut så finns det ju möjlighet att planera om och göra saker i annan ordning, eller göra något som situationen bjuder in till. Att genom förutsättningarna man har, se möjligherna som ges, inte de som inte ges.
    Se dig om, se möjligheterna! Tänk nytt. Ge varje dag en ny chans, ge varje sekund en ny chans

    Den öppna dörren

    Tänk att du står i ett rum med golv, tak och fyra väggar och fyra dörrar. Du kan bara ta dig ut genom dörrarna. Du ska ut. Tre dörrar är stängda och låsta, en är öppen. Jag tror många står där vid en av de tre låsta dörrarna och konstaterar “det var ju trist” och lägger energi på att klaga på det istället för att vända sig om, se den öppna dörren och gå ut. Det kanske inte var den man tänkte gå ut igenom men den kanske rent av ledde till något bättre.

    Se dig om, se möjligheterna! Tänk nytt.
    Ge varje dag en ny chans, ge varje sekund en ny chans.

    Tillbaka till simhallen

    I varje situation vill jag vara medveten för att göra det bästa valet utfrån de förutsättningar som ges. Att, till exempel, istället för att se en tom bana i poolen utan några fridykarvänner har jag valt att se en hel bana bara för mig. Vissa pooltider är inte lika populära bland alla i klubben vilket innebär att det ibland bara är ett fåtal eller till och med ingen annan som tränar. Jag tar då tillfället i akt och ser till att jag får till den bästa träningen. Eftersom vi bor så nära simhallen fungerar det bra att få med sig en coach hemifrån. Hela situationen är något jag skapat utifrån de förutsättningar som getts som inte var självklara från början. Jag får lyxtid i egen bana i simhallen. Jag försöker varje sekund vara med och skapa min egen verklighet.

    Självklart?

    För någon kanske det här inlägget är självklart. Någon annan kanske inte förstår alls. Det här inlägget handlar om så mycket mer än träningstiden som jag tagit upp som exempel. Det handlar om inställningen till allt. Försök förstå, bilda dig din egen uppfattning och skapa nytt. Vill du läsa mer om mina tankar och reflektioner kopplade till fridykningen kan du läsa inläggen Att prioritera sig själv, Förmåga & kapacitet genom passion och Mindfulness är A & O.

     

    Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

    Nicole Edensbo, 2018-10-01
    Göteborg, Sverige

  • Övningar & Tips,  Träning & Tävling

    I Fas 3 – Mot nya tävlingar

    Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är jag mitt uppe i mitt träningsupplägg. Med fem veckor kvar till tre official tops (OT) är jag mitt uppe i Fas 3 som innebär jag fokuserar på att hitta mina längre dyk.

    En av fyra faser

    Kortfattat kan jag beskriva det som att Fas 1 och Fas 2 ligger fokus på att bygga upp fridykarkroppen. Under Fas 3 börjar jag toppa mer, jag gör längre dyk. Som man kan se i diagrammet ligger det mest fokus på O2-träningen under Fas 3. Längderna ökar samtidigt som jag minskar antalet repetitioner. Jag hinner ju helt enkelt inte lika många repetitioner när dyken tar längre tid. Det är även ett bra tillfälle att fila på tekniken, både simteknik men även på avslappningstekniken. Enligt upplägget är gymträningen nu utesluten och CO2-träningen trappas snabbt ner. Den totala träningsmängden är den samma som innan. Detsamma gäller mängden löpning och yoga som funnits med sedan första veckan.

    Kom ihåg passionen

    Jag vet att när träningen varit intensiv ett tag är det viktigt att vara lyhörd för hur kroppen känns och att vara noggrann med att i tankarna alltid ha med sig att glädjen i träningen och kärleken till fridykningen är det som är viktigast. Utan glädje och kärlek finns inte passionen kvar. Det är passionen som ger det lilla extra när det väl gäller så den är viktig att vårda. Träningen får inte bli ett måste. Det är av den anledningarna till att jag i Fas 4 medveten väljer att trappa ner träningsmängden. För att få utrymme att bara leka och släppa prestationen. Hitta ursprunget. Passionen!

    STA är något jag verkligen kan längta efter om det tar för lång tid mellan tillfällena. Det är så rofyllt och intensivt på samma gång. Fantastiskt!
    Spännande att se vad upplägget ger!

    Jag har tidigare inte haft något speciellt upplägg utan mest bara tränat det jag känt för när jag suttit vid poolkanten och väntat på att få omge mig av vattnet i poolen. Det ska bli spännande att se vad det här upplägget ger. Just nu är mina personbästa följande STA – 6:22 min, DNF – 130 meter, DYN – 210 meter. Jag vet att jag snart putsar till de där sifforna. Frågan är bara med hur mycket.

    När den här veckan är slut kommer jag troligtvis kunna summera träningsveckan såhär:

    • Måndag
      O2 – 4×125 meter, DYN
    • Tisdag
      Teknik – 30×25, DNF
    • Onsdag
      Teknik – 30×25, DNF
      Mängd – 10×50, DYN
    • Torsdag
      Yoga
    • Fredag
      Vila
    • Lördag
      Löpning – 45 minuter
    • Söndag
      O2 – +6 min, STA
      O2 – +100xX, DNF
    Mer läsning?

    Är du intresserad av att läsa om mina inlägg från VM? Läs i sådana fall gärna: Svenskt rekord! Made by me. eller En käsnlomässig berochdalbana .
    Tips på andra populära inlägg är: Mindfulness är A & O, Att acceptera & gå vidare och Förmåga & kapacitet genom passion.

    Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

    Nicole Edensbo, 2018-09-29
    Göteborg, Sverige