Övningar & Tips

Ett tips – Lungstretching för alla

Även om jag utforskar mycket själv när det kommer till fridykning har jag lärt mig mycket av grunderna genom min klubb Juniordykarna. I det här inlägget vill jag dela med mig av en övning som jag lärt mig. Så klart har jag en egen twist på den. Jag tänker att den här övningen är bra för alla även för de som inte håller på med fridykning.

Sätt dig tillrätta

Sätt dig tillrätta så att du kan sitta avslappnat. Sitt på golvet eller en stol fungerar också bra. Bara sitt där några sekunder och känn att du är här och nu. Känn din kropp. Sträck på ryggen. Slappna av i magen., Ett tips – Lungstretching för alla

Gör så här
  1. Ta ett djupt andetag. Börja med att tänk att du fyller magen med luft och fyll sedan hela lungorna och till slut halsen. Håll sedan andan under hela denna övningen. Var försiktig i rörelserna.
  2. Sträck upp armarna så rakt du kan. Tänk att du gör en cirkel med händerna ovanför huvudet (som en gloria). Följ efter med torson i rörelsen. Den kommer också göra som cirklar. Gör tre varv åt ena hållet och tre varv åt det andra.
    Fortsätt med att luta dig försiktigt åt höger (se bild 2). Sträck ut vänster sida. Luta dig sedan åt vänster och sträck ut höger sida. Forsätt håll andan. Kom tillbaka i positionen.
  3. Vrid dig åt höger sida (se bild 3). Tänk på att följa med med huvudet. Använd gärna händerna mot knät och golvet för att hjälpa till att vrida på kroppen lite. Var varsam i rörelserna. Gör samma sak åt andra hållet. Fortsätt hålla andan. Kom tillbaka i positionen.
  4. För samman händerna framför dig med sträckta armar och sträck ut mellan skuldrorna. För sedan samman händerna bakom dig och sträck ut bröstkorgen (se bild 4). Var försiktig i rörselserna. Kom tillbaka i positionen. Släpp andan. Blås ut luften långsamt som om du tömmer lungorna uppifrån och hela vägen ner i magen. Ta seden några vanliga andatag igen. Repetera detta tre gånger.
, Ett tips – Lungstretching för allaNågra extra tips

Är det svårt att hålla andan under hela övingen fungerar det jättebra att stanna upp och andas och ta ett nytt andetag när du är redo. Den här övningen försöker jag göra innan varje fridykningspass. På helger och närmare in på tävlingar gör jag även den här övningen på morgnarna innan frukost. Ett tips är att inte äta något nära inpå den här övningen. Den är mycket skönare på tom mage.

 

Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

Nicole Edensbo, 2018-08-26
Göteborg, Sverige

4 Comments

  • John

    Jätteskön övning!
    Finns det någon särskild anledning till att du har näsklämma på dig på bilderna?

    • Nicole Edensbo

      Hej!

      Roligt att du läser bloggen!
      Jag har näsklämma på mig när jag dyker och är van att ha den på ävwn när jag gör andningsövningar och stretching, så det är en vanesak. Sedan tycker jag om att variera hur jag håller trycket. Ibland tycker jag det är skönt att hålla det mot näsklämman. Det går såklart lika bra att stretcha utan den.

      Håller du på med fridykning själv?

      Vänligen
      Nicole

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *