Lär dig hålla andan längre (serie),  Övningar & Tips,  Träning & Tävling

Lär dig hålla andan längre – Del 2: Andetaget

När vi andas som vanligt använder vi inte hela vår lungvolym och många har en tendens att andas högt upp i lungorna och inte “andas med magen”. I den här posten tänkte jag att vi koncentrerar oss lite närmare på andningen precis innan andhållning.

Andetaget

Andningen är något som för de flesta människor bara fungerar. Den reglerar sig själv bland annat med hjälp av koldioxidnivåerna i blodet som jag skrev om i Del 1: Kunskap. Andningen är något vi inte behöver tänka på för att den ska fungera. Inför en andhållning, däremot, är medveten andning A och O. I den här posten delar jag med mig av en övning för att hitta alla delar i andetaget genom att andas med magen. Kom nu ihåg att vi ska andas med magen, så låt den bli stor och puta ut.

Övning, Del 2: Andetaget

I den här övningen lär vi oss hitta alla delar i andetaget som är viktig att påminna sig om och speciellt viktig innan andhållning. Om du är ovan att andas med magen är den här övningen bra för att hitta rätt.

  1. Hitta ett ställe där du kan ligga ned ostört. Lägg dig ned raklång och slappna av i hela kroppen.
  2. Lägg en hand på magen och en över bröstkorgen och bara känn din andning. Reflektera över hur kroppen rör sig i takt med din andning.
  3. Lägg båda händerna på magen och andas “bara med magen” i tio andetag. (Se från 00:05 i filmen nedan)
  4. Lägg händerna på bröstkorgen och andas “bara med lungorna” i tio andetag. (Se från 00:35 i filmen nedan)
  5. Lägg en hand på halsen och andas “bara med halsen” i tio andetag.
    (Se från 01:05 i filmen nedan)
  6. Lägg nu ihop magen och lungorna. Börja med att fylla magen med luft, fyll sedan lungorna. Andas ut genom att först tömma lungorna och sedan magen. Blås ut all luft du kan. Gör detta i tio andetag.
    (Se från 01:25 i filmen nedan)
  7. Lägg nu ihop alla tre delar. Mage, lungor och hals. Börja med att fylla magen med luft, fyll sedan lungorna och sist halsen. Andas ut genom att först tömma luften i halsen, sedan lungorna och sist magen. Blås ut all luft du kan. Gör detta i tio andetag. (Se från 02:20 i filmen nedan)
I den här filmen gör jag varje del tre gånger.

Gör den här övningen för påminna dig själv att slappna av och hitta andningen ända ner i magen. De sista minuterna innan andhållning brukar jag andas långt ner i magen och en bit upp i lungorna, steg 6 i övningen. I det sista andetaget innan andhållning andas jag ner i magen, upp i lungorna och sedan halsen för att få i så mycket luft som möjligt som i steg 7.

Småtips!
  • Gör gärna andningsövningar på fastande mage eller några timmar efter du ätit.
  • Övningen ovan går även att göra sittandes. Perfekt som en liten paus på jobbet.
  • Själv tyckte jag att det var svårt att hitta andningen i magen i början. Jag försökte då bara andas och se till att aktivt röra på magen istället för bröstkorgen. Till slut kom andningen i magen naturligt.
Lycka till!

Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

Nicole Edensbo, 2019-03-17
Göteborg, Sverige

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *