Lär dig hålla andan längre (serie),  Övningar & Tips,  Träning & Tävling

Lär dig hålla andan längre – Del 1: Kunskap

Det här är den första delen i serien “Lär dig hålla andan längre“. Jag har märkt att det finns ett intresse kring andhållning. Troligtvis finns det lika många strategier som det finns andhållare för att förbättra sin andhållning. I den här serien kommer jag dela med mig av mina övningar och tips för att bli en bättre andhållare.

Rebecca Broberg under en av vinterns söndagsträningar då Statisk Apnea alltid står först på schemat.
Innan du läser vidare!

Börja med att göra en andhållning så länge du kan. Ta tiden och kom ihåg den för att se hur länge du kan hålla andan idag och sedan jämföra med kommande andhållningar under seriens gång. Serien kommer bland annat ge tips på övningar, andningsteknik, avslappning och stretching.

Kunskap

Först och främst måste vi ha bättre koll på vad som faktiskt påverkar vår andning. Vad som egentligen får oss att andas. Kortfattat kan regleringen av andningen beskrivas såhär:

Andningen regleras med hjälp av koldioxidhalterna i blodet (faktiskt inte syrenivåerna som man skulle kunna tro). När koldioxidhalten i blodet blir tillräckligt hög skickas signaler som gör att diafragman drar ihop sig, det kallas kontraktioner, vilket skapar ett undertryck i lungorna och luft dras in genom vår mun och näsa. Luften som andas in består bland annat av syre som vi behöver för att fungera. Syret tas upp av blodet som samtidigt släpper koldioxid som ventileras ut när diafragman slappnar av och vi andas ut. När cellerna i kroppen arbetar förbrukar de syret och en av restprodukterna av förbränningsprocessen är koldioxiden som skickas ut i blodet. Där är cirkeln sluten, så repeteras det om och om igen.

Har du någon gång provat hålla andan så länge att du fått kontraktioner? Troligtvis kan du hålla minst dubbelt så länge. Om du är frisk ska det inte vara farligt att hålla andan länge bara du ligger på golvet utan risk för att falla och slå dig.

Övning, Del 1: Kunskap

I den här övningen lär vi oss hitta alla delar i andetaget som är viktig att påminna sig om och speciellt viktig innan andhållning. Om du är ovan att andas med magen är den här övningen bra för att hitta rätt.

  1. Välj ut en plats där du kan ligga bekvämt och ostört
  2. Lägg dig till rätta och slappna av
  3. Ta några djupa andetag
  4. Ta in så mycket luft du kan i det sista andetaget och håll sedan andan, ta gärna tiden
  5. Håll så länge du orkar, räkna kontraktionerna om du vill
  6. Andas!
  7. Repetera detta några gånger
  8. Se till att du återhämtar dig minst dubbelt så länge som du håller andan
  9. Skriv ner dina tider för att jämföra med senare andhållningar

Lägg märke till om kontraktionerna kommer senare ju fler gånger du håller. Kanske klarar du att hålla andan längre den sista gången än första? Gör du den här övningen ett par gånger i veckan kommer du lära känna dig själv och lära dig hantera kontraktionerna bättre.

Lycka till!

Var snäll mot dig själv, var snäll mot andra.

Nicole Edensbo, 2019-03-10
Göteborg, Sverige